Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje
Ogłoszenie upadłości pracodawcy często oznacza falę zwolnień, ograniczenie konsultacji związkowych i zniesienie szeregu przywilejów dla pracowników.
Zarówno przepisy kodeksu pracy (dalej: „k.p.”), jak i ustaw szczególnych zawierają regulacje, które ułatwiają rozwiązywanie stosunków pracy w sytuacji, gdy pracodawca kończy działalność gospodarczą. W niniejszym artykule przedstawiono kluczowe zagadnienia dotyczące wypowiadania umów o pracę w przypadku ogłoszenia upadłości pracodawcy.
Na wstępie warto podkreślić, że zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe oraz ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego to syndyk masy upadłości, na podstawie art. 31 § 1 k.p., uzyskuje uprawnienie do dokonywania czynności w sprawach pracowniczych. Po ogłoszeniu upadłości syndyk składa zatem pracownikom oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę lub o rozwiązaniu stosunku pracy w innym trybie.
Ogłoszenie upadłości
Zgodnie z art. 411 § 1 k.p. w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy nie stosuje się przepisów art. 38, 39 i 41 k.p. ani przepisów szczególnych chroniących pracowników przed wypowiedzeniem bądź rozwiązaniem umowy o pracę. Ogłoszenie upadłości nie oznacza jednak automatycznego ustania stosunku pracy z mocy prawa – co do zasady konieczne jest złożenie przez syndyka oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy każdemu pracownikowi z osobna. Jednocześnie art. 411 § 1 k.p. nie wyklucza rozwiązania umowy bez wypowiedzenia ani zawarcia porozumienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta