Apetyt na luksus w Polsce ruszył z piskiem opon
rozmowa
|
7
W Polsce dominują samochody, to dwie trzecie rynku dóbr luksusowych. Na drugim miejscu jest segment hoteli i spa – mówi
Tomasz Wiśniewski
, partner w dziale Deal Advisory, szef zespołu wycen KPMG w Europie Środkowo-Wschodniej
Polska niespodziewanie stała się świetnym rynkiem dla dóbr luksusowych. Wartość tego biznesu wzrosła o 24,6 proc. Czy żyjemy w aż tak bogatym kraju?
To prawda, wzrost w Polsce sięgnął ponad 24 proc., podczas gdy globalny rynek wzrósł tylko o 4 procent, ale myślę, że da się to wytłumaczyć w ten sposób, że startujemy z dosyć niskiej bazy. Jeżeli porównamy polskie i światowe PKB w przeliczeniu na osobę, to polski rynek luksusowy też w tej proporcji ma odbicie. To około 7 promili rynku światowego. Natomiast widzimy w nim potencjał, bo według Purchasing Power Parity, czyli parytetu siły nabywczej, polski PKB jest równy w przybliżeniu 1 proc. globalnego PKB, więc to nam wskazuje, że polski rynek luksusu jest jeszcze niedoszacowany o 30 proc. w stosunku do tego parytetu i widać, że teraz z tego korzystamy.
Rynek dóbr luksusowych w Polsce był wart w ubiegłym roku 55,6 mld złotych i jest to chyba absolutny rekord w historii?
To prawda, oprócz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)