Nie ma swobody w ustalaniu zasad korzystania z usług publicznych
Spółka komunalna określa w regulaminie zasady korzystania ze świadczonych przez siebie usług publicznych, a także swoje obowiązki wobec odbiorców. Ustawy regulują, jakie postanowienia muszą się w nim znaleźć.
Działalność spółek komunalnych wpływa na sposób funkcjonowania rynku usług potrzebnych mieszkańcom każdej lokalnej społeczności. Rynek ten ma charakter regulowany, a zasady jego regulacji powinny być przejrzyste. O ile nie można uznać, że rynek usług komunalnych jest w pełni konkurencyjny, to na pewno nie jest dopuszczalne, by ten funkcjonował jako monopolistyczny. Dla wybranych usług związanych z realizacją zadań gminnych wskazanych m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g), gmina może pełnić rolę organu regulacyjnego. Czyni to m.in. poprzez ustanawianie regulaminów korzystania z usług publicznych.
Forma nadzoru nad spółką
Zgodnie z art. 13 ustawy o gospodarce komunalnej spółka określa w regulaminie zasady korzystania ze świadczonych przez siebie usług publicznych, a także swoje obowiązki wobec odbiorców. Obowiązują na obszarze jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) po zatwierdzeniu przez organy wykonawcze tych jednostek.
Konieczność przygotowania i wprowadzenia regulaminu dotyczy spółek komunalnych, które świadczą usługi publiczne (usługi użyteczności publicznej). Przepis określa ogólnie treść, jaka ma być w nim ujęta. Nie jest tworzony swobodnie przez spółkę i wymaga zatwierdzenia przez organ wykonawczy danej JST. Spełnienie tego wymogu gwarantuje obowiązywanie (ściślej: wejście w życie) regulaminu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)