Bomba z seksapilem
Bomba z seksapilem
Ten wideofilm zapada w pamięć: naga dziewczyna stoi na pustej plaży. Nie widać jej twarzy, w kadrze mieszczą się tylko jej biodra, talia, fragment ud. Naguska kręci hula-hoop. Nie jest to jednak zwyczajne, plastikowe kółko, to obręcz z drutu kolczastego. Każdy obrót pozostawia krwawe ślady na ciele dziewczyny. Po chwili ta sama masochistka obraca wokół talii kolczasty pierścień, stojąc na dachu miejskich zabudowań.
To jedna z najmocniejszych prac na wystawie "Attack! Sztuka i wojna w dobie mediów" w wiedeńskiej Kunsthalle. Autorka "Kolczastego hula", Sigalit Landau, obywatelka Izraela, poprzez ten metaforyczny obraz przedstawiła odczucia własne i współobywateli, żyjących w stanie permanentnej wojny.
Media, a zwłaszcza telewizja, przyzwyczaiły nas do krwawych widowisk, pokazywanych w każdym serwisie informacyjnym. Przestaliśmy odbierać ich grozę, współczuć poszkodowanym. Współczesna wojna ma dwa wcielenia: jedno realne, rozgrywane na żywo, które obchodzi tylko bezpośrednio zaangażowanych; drugie - widoczne na ekranach, przykuwające uwagę wielomilionowej widowni, ale niewiele ją wzruszające, bo odległe. Nie tylko telewidzowie pozostają w bezpiecznym dystansie od linii ognia, coraz częściej dotyczy to również dowódców, prowadzących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta