Przychody i koszty na przełomie roku
Borykamy się z kłopotami finansowymi, a konto bankowe jest zablokowane przez ZUS. Pobieranie pieniędzy na wynagrodzenie następuje po przedłożeniu list płac i innych dokumentów. We wrześniu i październiku nie mieliśmy środków i pracownicy nie otrzymali pensji. Zaksięgowaliśmy je na koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i na zobowiązania pracownicze. Co w sytuacji, gdy wynagrodzenia wypłacimy dopiero w połowie 2006 r.?
Wynagrodzenia będą kosztem uzyskania przychodów w roku wypłaty. Do bilansu na 31 grudnia należy je przyjąć jako zobowiązania i koszty, ale tylko bilansowe. Trzeba je wyłączyć z rozliczenia podatku dochodowego. Niewypłacone wynagrodzenia nie są bowiem kosztem podatkowym, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop).
Wynagrodzenie dla pracowników za listopad zapłaciliśmy w grudniu, a składki na ubezpieczenia społeczne w styczniu. Jak rozliczyć koszty podatkowe?
Pensja zapłacona w grudniu będzie kosztem 2005 r. Podobnie będzie ze składkami. Kosztem podatkowym 2005 r. będzie kwota brutto wynagrodzenia - wraz ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta