Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Na różnych szczeblach ewolucji

05 sierpnia 1995 | Plus Minus | JB DR

Poezja -- szczególny instrument poznania

Na różnych szczeblach ewolucji

Z Josifem Brodskim rozmawia Dmitrij Radyszewski

Co, mówiąc wprost, daje poezja?

Poezja nie jest rozrywką ani nawet formą sztuki. Jeśli mowa jest o tym, co nas wyróżnia od reszty świata zwierzęcego -- to poezja jest wyższą formą mowy, naszym genetycznym wyróżnikiem w stosunku do zwierząt. Wyrzekając się jej, skazujemy się na niższe formy współżycia. Mówiąc ogólnie -- jest to jedyny sposób ustrzeżenia się od cudzej, jeśli nie własnej, trywialności.

Nie ma chyba wątpliwości, że w XX wieku najlepsza poezja napisana została po rosyjsku. Czy nie jest więc tak, że poezja najbardziej rozkwita w społeczeństwie, gdzie wolność ludzkiego ducha jest najbardziej uciśniona?

To kolosalny błąd, i to z kilku przyczyn. Po pierwsze, poezja XX wieku w samym tylko języku angielskim wydała Frosta, Yeatsa, Audena, Elliota. I Anglosasi mogą z powodzeniem, bez utraty twarzy, konkurować z rosyjskimi gigantami. Po drugie, sprawa nie polega na błogosławionym wpływie tyranii na jakość poezji, lecz na tym, że tyrania czyni czytelnikami poezji całe społeczeństwo. Cały naród czyta jedną i tę samą gazetę, słucha jednych i tych samych transmisji, w całym kraju obowiązuje jeden i ten sam język. W takich okolicznościach każdy, kto...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 549

Spis treści
Zamów abonament