Imperium jazzowej tradycji Wyntona Marsalisa
Czy Wynton Marsalis to jazz i czy jazz to Wynton Marsalis? Nawet zagorzali zwolennicy tego muzyka odpowiedzą przecząco. Przecież Wynton wykonywał również muzykę klasyczną, i to na najwyższym poziomie, więc nie może być postrzegany tylko jako jazzman. Natomiast tradycyjne podejście do muzyki jazzowej przysporzyło mu tyluż fanów co przeciwników. I to tak wielkich jak sam Keith Jarrett, który zarzuca mu sprzeniewierzenie się najważniejszej idei jazzu, jaką jest stały rozwój.
Kim jest Wynton Marsalis? Kustoszem w jazzowym muzeum? Muzykiem o błyskotliwej technice gry? Geniuszem, który jak mało kto rozumie sens jazzu? Fascynującym improwizatorem, który potrafi grać do rana w małym klubie dla garstki słuchaczy? Skutecznym menedżerem stojącym na czele otrzymującej pokaźne dotacje instytucji Jazz at Lincoln Center? Nieprzejednanym zwolennikiem tradycji niedopuszczającym innowacji do swych zespołów? Pedagogiem propagującym jazz w najdalszych zakątkach Ameryki?
Z pewnością Wynton Marsalis wzbudza kontrowersje. Jest geniuszem trąbki, tytanem pracy, konsekwentnym liderem swoich zespołów i Lincoln Center Jazz Orchestra. Amerykański krytyk Dan Ouellette...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta