Proces z pracownikiem słono kosztuje
Opłaty i wydatki w postępowaniu przed sądem pracy ponoszą obie strony bądź jedna z nich. Jest to o tyle ważne, że brak opłaty lub niewłaściwe uregulowanie kosztów sądowych zamyka stronom drogę do dochodzenia swoich praw.
Przy postępowaniu przed sądem pracy reguły dotyczące wnoszenia opłat za koszty procesowe nie są takie same dla obu stron. Pracownik dochodzący swoich roszczeń z zakresu prawa pracy jest zwolniony z obowiązku uiszczania opłat sądowych tylko w postępowaniu pierwszej instancji. Koszty w tych sprawach ponosi tymczasowo Skarb Państwa.
Nie oznacza to jednak, że za wszystko płaci pracodawca. Również zatrudnionego wolno obciążyć. Sąd w orzeczeniu kończącym postępowanie pierwszej instancji w szczególnie uzasadnionych wypadkach może nałożyć właśnie na pracownika koszty procesu (art. 97 ustawy o kosztach).
Pierwsza zasada jest taka, że do uiszczenia kosztów sądowych obowiązana jest strona procesowa, która wnosi do sądu pismo procesowe podlegające opłacie lub powodująca wydatki (art. 2 ustawy o kosztach).
Pamiętać też trzeba o tym, że gdy stronę reprezentuje adwokat, to do kosztów dolicza się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta