Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Inspektor ukarze przewoźnika nie tylko na szosie

23 października 2007 | Dobra firma | Zofia Jóźwiak
źródło: Rzeczpospolita
źródło: Rzeczpospolita

Inspektorzy transportu drogowego nie próżnują. Nakładają surowe kary zarówno na przewoźników, jak i na kierowców, a czasem na obu. Przy dużych nieprawidłowościach kontrola może nawet doprowadzić do cofnięcia przewoźnikowi licencji na transport drogowy

Najwięcej przewinień wiąże się z łamaniem przez kierowców (często zresztą wymuszanego przez przewoźników) przepisów o czasie prowadzenia pojazdów, czyli rozporządzenia 561/2006/WE albo ustawy o czasie pracy kierowców (patrz wykres). Z raportu głównego inspektora transportu drogowego za I półrocze 2007 r. wynika, że nałożeniem kary kończy się co piąta kontrola na szosie i ponad 95 proc. kontroli w firmach. Warto więc przypomnieć najważniejsze zasady przeprowadzenia takich sprawdzianów.

Musisz udzielić informacji i okazać dokumenty

Jeżeli inspektor zatrzyma pojazd do kontroli albo przyjdzie sprawdzić firmę, to kontrolowany musi zachować się zgodnie z ustawą o transporcie drogowym. To znaczy, że przedsiębiorca lub kierowca musi:

- udzielić ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazać dokumenty lub inne nośniki informacji oraz udostępnić dane mające związek z przedmiotem kontroli,

- udostępnić pojazd, a także obiekt, siedzibę oraz pomieszczenia, w których przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą lub przechowuje mienie przedsiębiorstwa,

- umożliwić sporządzenie kopii dokumentów wskazanych przez kontrolującego,

- umożliwić sporządzenie dokumentacji filmowej lub fotograficznej, jeżeli może ona stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu,

- przekazać kopię dokumentów (za...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7845

Spis treści

Pierwsza strona

Ekonomia

AOW Faktoring najlepszy
Aerofłot gotowy wyłożyć miliard euro na kupno Alitalii
Barometr „rzeczpospolitej” - Trzy razy w górę i raz w dół
Biznes uderza w CO2
Brakuje firm z Ukrainy
Bridgestone przed Michelinem?
Cytat dnia
Elmo szuka 50 mln zł
Emirates ze Szczecina
Fed może obniżyć stopy w październiku
GTS chce kupić eTela
Gabinet nadal w cieniu
Herman opóźnia debiut
Indeksy po wyborach
Kalendarium gospodarcze
Komentarz giełdowy
Lepiej w BGŻ
Liczba dnia
Loty pod kontrolą
Metro Int’l pod kreską
Microsoft przegrał wojnę z Brukselą
Minął termin dla pszczelarzy
Na rynku finansowym czuć powiew optymizmu
Najlepsi są fachowi politycy
Nie dla fuzji, tak dla euro
Niepewne losy państwowych menedżerów
Nowe szyby i kurs w górę
Obawy o koniec roku
Obietnice i program to dwie różne sprawy
Orzeł nie dał zarobić
Patria i Lockheed opancerzą marines
Platforma złagodziła spadki
Podatki tylko takie, na jakie pozwala koalicjant
Ponar zapoluje na firmy w Ameryce
Powolna poprawa na rynkach kredytowych
Punkty kasowe uzupełnią sieć Billbird
Rada nadzorcza EADS
Rolnicy konsumują zyski mleczarni
Rośnie zadłużenie zagraniczne
Spółka Nippon Steel-POSCO
System emerytalny wymaga poprawek i dokończenia
TVN: wyższe prognozy
Tanieją zboża, ropa naftowa i miedź
Telekomunikacyjny hurt dla odważnych
WZŁ i CTM już spółkami
Walcownia w Turcji
Warszawski Służewiec walczy o przetrwanie
Wielu oszczędzających wciąż wierzy w dolara
Zelmer najefektywniejszy
Złoty zyskuje po wyborach wobec euro
Światowe indeksy na minusach
„La Tribune”: apel o rozwód
Zamów abonament