Spółki płacą coraz mniej za debiut giełdowy
koszty pozyskania kapitału przez giełdę są coraz mniejsze. Spadły średnio z 4,1 do 3,3 proc. wartości emisji. Mniej kosztuje sporządzenie prospektu, promocja i doradztwo. Wzrosła zaś cena za przygotowanie ofert, co cieszy domy maklerskie
W tym roku krajowe spółki pozyskiwały z giełdy średnio (dotyczy akcji nowych emisji i akcji już istniejących) około 50 mln zł – o jedną trzecią więcej niż w całym 2006 roku. Przeciętny koszt tej operacji spadł natomiast z 4,1 proc. do 3,3 proc. pozyskanych środków. Najtaniej kapitał pozyskały Noble Bank, Mercor i J.W. Construction, które na przeprowadzenie oferty przeznaczyły nieco ponad 1 proc. wartości emisji. Jedocześnie Kolastyna, NTT i Helio to spółki, które za status giełdowy zapłaciły grubo ponad 10 proc. uzyskanych pieniędzy.
Koszty w dół
Odkąd zaczął się boom na rynku pierwotnym, koszty przeprowadzenia publicznej oferty systematycznie rosły. Jeszcze w 2004 roku spółki za upublicznienie akcji płaciły średnio 2,3 proc. Przed rokiem musiały już zapłacić 4,1 proc. uzyskanych z oferty środków. Wzrost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta