Trzeba wyceniać prezenty dla klientów
Firma, która nieodpłatnie przekazuje upominki, nie płaci podatku – jeśli ich wartość rynkowa nie przekracza 5 zł. Poprzednio zależało to od ceny nabycia lub wytworzenia
Wartość rynkową definiuje dodany do art. 2 ustawy o VAT pkt 27b. Rozumie się przez nią „całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju”. Jeżeli nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
∑ kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w razie braku ceny nabycia koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy – w stosunku do towarów,
∑ kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług – gdy w grę wchodzą usługi.
Ustalenie wartości rynkowej stanowi efekt procesu szacowania ceny z zastosowaniem wskazanej wyżej procedury. Faktycznie jednak jest to zawsze cena hipotetyczna, bowiem stanowi wypadkową cen rynkowych.
Trzeba porównać ceny
Ustalenie wartości rynkowej następuje przez oszacowanie ceny. Jest ona porównywana z cenami stosowanymi w danym momencie, dla danych towarów lub usług, na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, w warunkach uczciwej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta