Morska autostrada
Kontakty gospodarcze i kapitałową obecność skandynawskich firm w Polsce łatwiej skojarzyć z takimi markami, jak Ikea, Volvo, Nordea, Vattenfall czy Skanska niż z biznesem morskim. Tymczasem jest ona silnie obecna także w dziedzinach, które pozostają ściśle związane z morzem, chociaż nie zawsze muszą się mieścić w kategoriach gospodarki morskiej
W branży morskiej z pewnością najbardziej rozpoznawalnym szwedzkim symbolem jest Stana Line. Skandynawski armator zagościł na polskim Wybrzeżu już w 1995 roku, uruchamiając konkurencyjną dla lokalnego przewoźnika linię z Gdyni do Karlskrony. Początkowo było to połączenie obsługiwane przez jeden niewielki prom pływający pod szyldem Lion Ferry (spółki zależnej Stena Line). Wkrótce po uruchomieniu linii i przeprowadzonej fuzji na szlaku pojawił się zupełnie inny i znacznie większy prom. Dzisiaj w odpowiedzi na rosnącą wymianę towarową i pasażerską na tym szlaku pływają regularnie dwa duże promy, które wkrótce zostaną zastąpione przez jeszcze większe i nowocześniejsze jednostki.
W Gdańsku swoją siedzibę ma także przedstawiciel duńskiego przewoźnika promowego DFDS Seaways, który przez krótki czas pływał na linii z Gdańska do Kopenhagi. Chociaż połączenie to ku ubolewaniu zwłaszcza Duńczyków zostało już dawno zawieszone, duński armator z powodzeniem sprzedaje na naszym rynku bilety na wycieczki morskie z Kopenhagi do Oslo oraz na promy pływające z Holandii do brytyjskiego portu Newcastle.
Skandynawscy armatorzy zaznaczyli swoją obecność także w dziedzinie przewozów stricte towarowych. W Gdyni mieści się siedziba oddziału...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta