Koszty dodajemy do czynszu lub refakturujemy
Dokumentowanie. Gdy wynajmujemy nieruchomość, możemy postanowić, że najemca oprócz czynszu będzie ponosił również koszty jej użytkowania. Zwiększą one jego wysokość albo będą przenoszone za pomocą refaktury
Obie formy rozliczania wywołują taki sam skutek ekonomiczny: wynajmujący otrzymuje kwotę czynszu wraz z kosztami dodatkowymi. Różne będą jednak ich skutki podatkowe.
Mogą być dwa sposoby
W umowie najmu w praktyce odrębnie określona jest kwota stała – czynsz, oraz kwota zmienna, uzależniona od faktycznego zużycia (będą to pozostałe koszty użytkowania lokalu, w tym media: energia elektryczna, cieplna, woda). Niekiedy strony umowy dodatkowo umawiają się na przeniesienie na najemcę wartości podatku od nieruchomości czy też użytkowania wieczystego.
Koszty te można przenieść na dwa sposoby: mogą one zwiększyć wartość czynszu lub być przenoszone na najemcę za pomocą refaktury. Ważne jednak, by sposób rozliczenia przyjęty przez umawiające się strony był zawarty w umowie najmu.
Albo wyższy czynsz...
Wybierając metodę zwiększenia kwoty czynszu o dodatkowe opłaty, w umowie trzeba wskazać, że zarówno opłata za najem powierzchni, jak i koszty dodatkowe składają się na kwotę czynszu najmu. Musimy oczywiście precyzyjnie wskazać, jakie koszty obejmuje czynsz (opłata za energię elektryczną, podatek od nieruchomości, użytkowanie wieczyste) oraz jak te elementy będą obliczane (np. szacunkowo do powierzchni najmu).
W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta