Przedsiębiorca w urzędzie ma swoje prawa
Decyzje urzędników można kwestionować najczęściej na dwa sposoby: poprzez odwołanie lub zażalenie
Podczas swej działalności firmy często stykają się z administracją publiczną. Jej decyzje nie zawsze są po myśli przedsiębiorców. Spróbujemy wyjaśnić kilka podstawowych problemów, jakie wiążą się z takimi sytuacjami. Chodzi przy tym o postępowanie toczące się według reguł ogólnych, określonych w kodeksie postępowania administracyjnego. Nie będziemy tu natomiast pisać o postępowaniu podatkowym czy celnym, bo te – choć w gruncie rzeczy podobne do procedury ogólnej – mimo wszystko rządzą się swoimi prawami.
Trzymać papiery
Postępowanie administracyjne ma charakter pisemny. Oznacza to, że co do zasady wszystkie istotne dla sprawy kwestie muszą się znaleźć w dokumentach postępowania. Postępowanie może zostać wszczęte z urzędu bądź na twój wniosek. Jego forma nie jest zbyt wyszukana. Powinien on tylko zawierać wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie (art. 63 k.p.a.). Pewne dodatkowe wymogi mogą tu wprowadzić przepisy szczególne. Przykładowo, do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę trzeba dołączyć całą stertę fachowych dokumentów, m.in. projekt budowlany, decyzję o warunkach zabudowy itp.
W sprawie administracyjnej możemy działać przez pełnomocnika (art. 32 k.p.a.). Dużo szerszy niż w postępowaniach sądowych jest krąg osób, które mogą w tej roli występować. Wystarczy, że osoba ta ma zdolność do czynności prawnych....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta