Nagroda to przychód z działalności, ale opodatkowany ryczałtem
W loterii promocyjnej może też uczestniczyć przedsiębiorca. Jego wygrana będzie opodatkowana w taki sam sposób, jak u konsumenta
Mimo że jest to przychód z działalności, podatek wynosi tylko 10 proc. i pobiera go płatnik (czyli organizator loterii).
Jednym z działań marketingowych, mającym na celu zwiększenie sprzedaży, może być loteria promocyjna. Polega ona na tym, że nabywając produkt lub usługę, kupujący zapewnia sobie udział w losowaniu wygranej pieniężnej lub rzeczowej. W loterii promocyjnej sam zakup uprawnia nabywcę, bez żadnej dodatkowej opłaty, do uczestnictwa w losowaniu wygranej.
Korzystniej niż przy sprzedaży premiowej
Istotną zaletą takiej loterii dla uczestnika jest wysoki limit zwolnienia podatkowego dla wygranej. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT) wolne od podatku są wygrane w loteriach promocyjnych, których jednorazowa wartość nie przekracza 2280 zł. Nie ma znaczenia, czy wygraną otrzyma przedsiębiorca, czy konsument. Jest to więc pewna różnica w stosunku do sprzedaży premiowej, przy której ze zwolnienia nie może korzystać osoba prowadząca działalność gospodarczą, jeżeli zakup był związany z tą działalnością. W przypadku sprzedaży premiowej dodatkowo przewidziano niższy limit zwolnienia (760 zł).
W loterii promocyjnej bez znaczenia jest, czy istnieją jakieś inne powiązania pomiędzy organizatorem i laureatem niż te wynikające z samego zakupu towaru lub usługi premiowanego udziałem w loterii....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta