Uderzymy nieuczciwych po kieszeni
O upadłości konsumenckiej, karach dla przedsiębiorców i pozwach zbiorowych rozmawiamy z dr Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel, nowym prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Podlegli pani urzędnicy nie muszą wszczynać z urzędu postępowań w związku z każdą wpływającą skargą. Kilku rzeczników praw konsumentów skarży się nieoficjalnie, że ich zgłoszenia poważnych problemów są często ignorowane. Dotyczy to m.in. pobierania pieniędzy za gratisowe towary. Według jakich kryteriów odbywa się selekcja spraw do rozpatrzenia?
Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel: W ubiegłym roku UOKiK prowadził blisko 350 postępowań przeciwko przedsiębiorcom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów. Skarg wpłynęło o wiele więcej, jednak duża część dotyczyła spraw indywidualnych, którymi urząd się nie zajmuje. Przepisy pozwalają dokonać prezesowi UOKiK selekcji spraw, jako kryterium wskazują naruszenie interesu publicznego. Ramy działań podejmowanych przez UOKiK wyznaczają dokumenty rządowe, polityka konsumencka i przyjęta ostatnio polityka konkurencji. Określają najistotniejsze obszary, na które musimy zwracać uwagę. Z polityki konkurencji wynika np., że musimy położyć nacisk na zachowania firm działających na rynkach lokalnych, zwłaszcza mających pozycję dominującą, ponieważ nieprawidłowości tam występujące, choć może mniej odczuwalne dla całej gospodarki, na pewno są uciążliwe dla konsumentów.
Czy to prawda, że istnieje wewnętrzna instrukcja dla urzędników UOKiK, zwłaszcza tych w delegaturach, jakimi typami spraw się zajmować, a jakie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta