Ekonomiczne spojrzenie na prawo konkurencji
Konkurencja zmusza przedsiębiorców do reagowania na wymagania konsumentów – dowodzi radca prawny z kancelarii Baker & McKenzie
Jednym z priorytetów działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawartym w przyjętym niedawno przez Radę Ministrów dokumencie „Polityka konkurencji na lata 2008 – 2010” jest zwiększanie analiz ekonomicznych w prowadzonych postępowaniach administracyjnych. Założenie to wpisuje się w koncepcję tzw. more economic approach lansowaną od kilku lat przez Komisję Europejską. Własne analizy dotychczasowych spraw oraz coraz częstsza krytyka z zewnątrz, także ze strony sądów rozpatrujących odwołania od decyzji Komisji, skłoniły ten organ do podjęcia prac w celu opracowania systemu, który zapewniałby lepszą analizę spraw antymonopolowych pod kątem przede wszystkim ich skutku na rynku. W tym celu w 2003 r. powołano głównego ekonomistę Dyrektoriatu ds. Konkurencji Komisji Europejskiej. W Komisji trwają też prace nad przeglądem dotychczasowego sposobu stosowania art. 82 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską dotyczącego nadużywania pozycji dominującej. Nowoczesne podejście ekonomiczne, kiedyś niedoceniane, stało się najważniejszą częścią szeroko zakrojonej dyskusji, sprowadzającej się do pytania, czemu naprawdę ma służyć prawo konkurencji.
Potrzeby konsumentów
Należy prawidłowo zidentyfikować cele prawa antymonopolowego. Jego miarą jest ochrona konkurencji gwarantująca zabezpieczenie potrzeb konsumentów. Konkurencja jest procesem,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta