Przy prowadzeniu teczek zatrudnionych potrzeba skrupulatności i porządku
Musisz założyć i prowadzić akta osobowe personelu, ale nie wolno ci domagać się wszystkich zaświadczeń od kandydatów do pracy
Teczkę osobową, którą zakłada się oddzielnie dla każdego pracownika, należy podzielić na trzy części A, B i C. Do części A pracodawca wpina dokumenty związane z zatrudnieniem. Część B przeznaczona jest na te, które dotyczą nawiązania stosunku pracy (np. umowa o pracę) oraz przebiegu zatrudnienia. Natomiast w części C umieszcza się dokumenty związane z zakończeniem pracy (patrz tabela). Wszystkie papiery w poszczególnych częściach powinny być ułożone chronologicznie, ponumerowane i opisane. Takie zasady kompletowania teczek określa rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
Jeśli zlekceważysz założenie i prowadzenie akt osobowych pracowników, maksymalna grzywna może wynieść nawet 30 tys. zł, a nakłada ją sąd grodzki.
Tylko kopie
Musisz kserować wszelkie dokumenty, które pracownik ci przedstawia, np. świadectwa pracy, świadectwa szkolne (dyplomy ukończenia studiów), zaświadczenia o pobieraniu zasiłku dla bezrobotnych, a oryginalne egzemplarze zwracasz zatrudnionemu. Przepisy zapewniają pracodawcy prawo jedynie wglądu do dokumentu źródłowego.
Nie przesadzaj z wymaganiami
Od pracowników, którzy są rodzicami, potrzebne będą ci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta