Przedsiębiorcy mogą finansowo zdyscyplinować leniwych urzędników
Firma ma prawo domagać się odszkodowania od urzędu za straty poniesione przez nią z powodu zwłoki w załatwieniu swojej sprawy. Dotyczy to również utraconych korzyści
Firmy mogą finansowo tracić na opóźnieniach w załatwianiu różnych spraw – zwrocie nieruchomości, wydawaniu zezwoleń i koncesji itp. Możliwość uzyskania odszkodowania za bezczynność urzędników (czyli niewydanie decyzji w ustawowo określonym terminie) przewiduje art. 4171 § 3 kodeksu cywilnego. O odszkodowanie mogą występować osoby prawne, ale też osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które są stronami przewlekłych postępowań i poniosły szkodę z tego powodu. Chodzi zarówno o sytuację, gdy decyzji w ogóle nie wydano, jak i o przypadki, gdy decyzja została wydana później, niż przewidywały przepisy. W innym wypadku urzędnicy łatwo uciekliby od odpowiedzialności, szybko załatwiając sprawy kłopotliwych petentów, którzy poskarżyliby się na bezczynność.
Dochodzenie swoich racji nie jest jednak proste. Odszkodowanie można wywalczyć jedynie wtedy, gdy spełnionych będzie kilka warunków:
- organ zwlekał z wydaniem decyzji, choć istniał obowiązek jej wydania,
- doszło do stwierdzenia (we właściwym postępowaniu) niezgodności z prawem niewydania decyzji,
- w związku z tym powstała szkoda.
Załatwianie spraw bez zbędnej zwłoki
Ogólna zasada jest prosta – urzędnicy muszą załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki, najszybciej jak się da, choć niekoniecznie natychmiast. Niezwłocznie powinny być załatwione...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta