Klastering
Coraz popularniejsze na świecie staje się zjawisko przestrzennej koncentracji przedsiębiorstw powiązanych między sobą różnorodną siatką więzi kooperacyjnych i konkurencyjnych, skupionych często wokół uniwersytetów, współdziałających z nimi instytucji B+R i władz lokalnych. Zjawisko to określa się mianem klastrów i klasteringu
Klaster to geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych ze sobą firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących ze sobą. Poza klastrami, jako formami organizacyjno-instytucjonalnymi, istnieją inicjatywy klastrowe będące świadomymi (odgórnymi lub oddolnymi) działaniami wzmacniającymi powiązania między przedsiębiorstwami oraz instytucjami B+R i samorządami w celu budowania konkurencyjności firm i regionu. Cechami wyróżniającymi klaster są: koncentracja geograficzna, wzajemna konkurencja i jednocześnie kooperacja, wykwalifikowana siła robocza, wysoki stopień specjalizacji, zagłębia marki, tradycji, międzynarodowa konkurencyjność.
Upowszechnianie kultury klasteringu w polskiej gospodarce jest niezwykle istotne dla podniesienia jej innowacyjności – a w osiągnięciu tego procesu niezbędna jest synergia różnych źródeł wiedzy. Znaczenie tego zjawiska jest również coraz częściej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta