Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mniej aut prosto z fabryki

16 września 2008 | Ekonomia | Marcin Zwierzchowski
Najwyżej co czwarte auto po raz pierwszy rejestrowane w Polsce jest fabrycznie nowe. Królują używane pojazdy sprowadzone indywidualnie z zagranicy. Połowa z nich ma dziesięć lat lub więcej.
źródło: Rzeczpospolita
Najwyżej co czwarte auto po raz pierwszy rejestrowane w Polsce jest fabrycznie nowe. Królują używane pojazdy sprowadzone indywidualnie z zagranicy. Połowa z nich ma dziesięć lat lub więcej.

Sprzedaż nowych pojazdów w tym roku sięgnie 300 – 320 tys. Tymczasem import używanych samochodów może przekroczyć 1,1 – 1,2 mln egzemplarzy

Po ośmiu miesiącach roku wzrost rynku nowych aut sięga w Polsce już tylko niecałych 10 proc. Wiosną było jeszcze ponad 15 proc. i analitycy takiej właśnie dynamiki spodziewali się w całym roku. Teraz przyznają, że 10-proc. tempo wzrostu będzie sukcesem.

Na pierwszy rzut oka polski rynek wygląda lepiej niż w wielu państwach UE. W sierpniu Niemcy odnotowali ponad 10-proc. spadek sprzedaży, Włosi 26-proc., a Hiszpanie – ponad 40-proc. W całej Europie spadek rejestracji nowych aut osobowych po I półroczu sięga 2 proc.

Ale tylko pozornie w Polsce sytuacja jest dobra. Dynamika to bowiem jedno, a sam poziom sprzedaży to co innego. Przykładowo w Hiszpanii, którą tak często porównuje się z Polską, rocznie sprzedaje się ponad 1,5 mln nowych aut. W Polsce, jeśli sprawdzą się optymistyczne prognozy, w tym roku rynek osiągnie 300 – 320 tys. sztuk. Wyraźnie wyprzedzają nas mniejsze kraje, jak Holandia czy Belgia. W zeszłym roku w tyle pozostawiła nas także Rumunia.

Brak okładki

Wydanie: 8118

Spis treści
Zamów abonament