Możesz zgłaszać wady nawet po odbiorze mieszkania
Deweloper nie może zmusić klienta do jednostronnego odbioru mieszkania, czyli sam podpisać protokołu, bez obecności nabywcy lokalu, pozbawiając go uprawnień z tytułu rękojmi. Jeśli jednak klient będzie zwlekać z odbiorem, deweloper ma prawo odstąpić od umowy
Rz: Nadal się zdarza, że deweloper zapisuje w umowie, iż jeśli klient nie zjawi się w umówionym terminie, sam od siebie lokal odbierze i nie uzna zgłoszonych potem usterek.
Aleksandra Dalecka: Takie zapisy są niezgodne z prawem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz sądy zakwestionowały, co do zasady, klauzule mówiące, że w przypadku niestawiennictwa konsumenta w wyznaczonym terminie w celu protokolarnego odbioru nieruchomości deweloper jest uprawniony do jednostronnego jej odbioru i stwierdzenia, że wybudowana nieruchomość jest zgodna z umową.
Protokół podpisany w takiej sytuacji wyłącznie przez dewelopera traktowany był bowiem jako protokół podpisany przez obie strony. W praktyce klient, który nie mógł bez własnej winy uczestniczyć w odbiorze – bo np. przypadał on na czas jego choroby albo urlopu – tracił możliwość zgłoszenia wadliwości lokalu. To z kolei rodziło trudności w postępowaniach sądowych, w których klienci dochodzili swoich praw z tytułu rękojmi za wady. Sprzedawca twierdził bowiem,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta