Jak rozliczyć preferencje dla klientów
Rabat, premia, prezent – to działania zachęcające klienta do zakupów i wspierające sprzedaż firmy. Mają oczywiście swoje skutki w podatkach: rabat zmniejsza przychód, wydatki na nagrodę zwiększają koszty
Jakie są korzyści ekonomiczne preferencji dla klientów? Powodują okresowe uszczuplenie przychodów, ale w dalszej perspektywie przyciągają kontrahentów, wpływają na skrócenie terminów płatności, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania należności przeterminowanych i spornych. Preferencje wspierają sprzedaż, w rezultacie firma ma więc wyższe obroty.Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia instrumentów wspierania sprzedaży (preferencji cenowych). Należy zatem sięgnąć do rozumienia potocznego, zgodnie z którym jest to wszelkiego typu zmniejszenie ceny lub też przekazanie nabywcy – w związku z zakupem przez niego towarów lub usług – określonych, częściowo lub całkowicie nieodpłatnych świadczeń (rzeczowych, pieniężnych).
Do instrumentów wspierania sprzedaży zalicza się zatem udzielone odbiorcom towarów lub usług rabaty (bonifikaty, opusty cenowe), skonta i inne preferencje (premie, bonusy, prowizje).
Mniejsza cena...
Rabat, zwany również bonifikatą lub opustem cenowym, stanowi zniżkę ustalonej ceny towaru (produktu, usługi), udzielaną odbiorcy za spełnienie określonych warunków w momencie sprzedaży lub po jej dokonaniu. Przyczyną udzielenia rabatu w momencie sprzedaży może być zarówno ogólnie przyjęta przez firmę praktyka (zniżka od zakupu określonych towarów przed lub po sezonie, za gotówkę, od...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta