Jak się reklamować zgodnie z prawem
Bez względu na to, czy reklamę zlecasz agencji czy przygotowujesz ją samodzielnie, musi ona być rzetelna. Inaczej konkurent może wytoczyć ci proces
O tym, jak się reklamować, mówi całkiem sporo przepisów. Niektóre obejmują promocję w ogólności, inne szczegółowo, bo dotyczą tylko pewnych produktów i sposobów ich reklamowania. Produkty takie jak alkohol czy papierosy promować trudniej, bo w tej dziedzinie ustawy mocno ograniczają inwencję przedsiębiorców. Z kolei ustawienie reklamy przydrożnej czy zamontowanie szyldu na budynku wymaga spełnienia wymogów wynikających z ustawy o drogach publicznych czy prawa budowlanego. Są jednak i takie wymogi, które dotyczą wszystkich reklam bez wyjątku.
Zdrowa rywalizacja
Jednym z najważniejszych aktów normatywnych dotyczących reklamy jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz.1503 ze zm.). Zakazuje ona (art. 16):
- reklamy sprzecznej z prawem, dobrymi obyczajami lub uchybiającej godności człowieka,
- reklamy wprowadzającej klienta w błąd i mogącej przez to wpłynąć na jego decyzję o nabyciu towaru lub usługi,
- reklamy odwołującej się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
- wypowiedzi, która zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji,
- reklamy, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta