Firmie uda się anulować błędy
Pomyłkę w fakturze najczęściej trzeba naprawić, wystawiając jej korektę. W pewnych sytuacjach możliwe jest jednak prostsze rozwiązanie: anulowanie dokumentu sprzedaży.
Sprzedawca ma do tego prawo, jeśli spełnione są dwa warunki. Po pierwsze nie doszło do zawarcia transakcji, po drugie faktura nie została wprowadzona do obrotu. Sprzedawca musi więc posiadać oryginał i kopię faktury. Kiedy więc dopuszczalne jest anulowanie faktury?
Najczęstsza sytuacja to odmowa odbioru towaru i faktury przez zamawiającego. Inny przypadek to wystawienie faktury, mimo że zamówienie zostało odwołane. Nie jest natomiast możliwe anulowanie faktury, gdy doszło do dostawy towarów lub wykonania usługi, ale kontrahenci spierają się o cenę lub stawkę VAT. W tym wypadku dokumentuje ona bowiem zrealizowaną transakcję.
Anulowanie dokumentu sprzedaży najczęściej polega na zamieszczeniu na fakturze odpowiedniej adnotacji i dołączeniu krótkiego uzasadnienia. W razie anulowania faktury sprzedawca powinien posiadać zarówno kopię, jak i oryginał tego dokumentu.