Kiedy przedsiębiorca może anulować wystawioną fakturę
Podatnik, który się pomylił i wystawił fakturę, mimo że nie doszło do transakcji, może ją anulować. Ma do tego prawo, tylko jeśli nie wprowadził jej do obrotu
Podatnicy, którzy chcieliby odnaleźć w przepisach zasady anulowania faktur, będą zawiedzeni. Ani ustawa o VAT, ani rozporządzenia wykonawcze nie przewidują takiej możliwości. Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. W tym zakresie wykształciła się bowiem praktyka, która jest akceptowana przez organy podatkowe. Potwierdziło ją także orzecznictwo.
Sądy akceptują
Przykładem jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 czerwca 2004 r. (II SA 238/03). Co prawda dotyczy on starej ustawy o VAT, ale pozostaje wciąż aktualny. Sąd uznał w nim, że należy zaaprobować możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT. Jest to bowiem praktyczna i realna droga wycofania się podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jest to możliwe pod warunkiem, że faktury te nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. przez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast po wprowadzeniu takich dokumentów do obrotu prawnego pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt.
WSA podkreślił, że konieczne jest zaakceptowanie prawa podatnika do wycofania z obrotu omyłkowo wystawionego dokumentu sprzedaży bez ponoszenia negatywnych konsekwencji. Może to nastąpić przez anulowanie tego dokumentu lub wystawienie dokumentu korygującego. Sąd zauważył, że w każdej działalności zdarzają się pomyłki, które nie wynikają z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta