Naczelnika gminy też trzeba ocenić
Samorządowych urzędników – tych zatrudnionych zarówno na stanowiskach kierowniczych, jak i zwykłych – należy oceniać. Czynności tych dokonuje ich bezpośredni przełożony w określonych terminach. Ocenę przeprowadza się nie rzadziej niż co dwa lata i nie częściej niż co sześć miesięcy.
Przedmiotem oceny jest sposób wywiązywania się przez urzędnika z obowiązków, które wynikają z zakresu czynności na zajmowanym stanowisku, oraz przede wszystkim znajomość obowiązujących przepisów prawa.
Zasady dokonywania ocen samorządowych urzędników określi regulamin wydany przez kierownika jednostki organizacyjnej gminy, np. urzędu lub komunalnego zakładu gospodarki odpadami. Powinien on powstać najpóźniej do końca czerwca 2009 r.
Po sporządzeniu oceny należy ją przedstawić pracownikowi. Może się on od niej odwołać. Kierownik urzędu, przychylając się do odwołania, zmieni wystawioną ocenę albo zażąda przeprowadzenia ponownej weryfikacji umiejętności urzędnika.