Aby obniżyć pensję, trzeba udowodnić pracownikowi winę
Za wadliwą pracę zapłata się nie należy. Szef musi jednak udowodnić, że nieodpowiedni produkt lub usługa powstały z winy pracownika
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym. Pracodawca natomiast zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Mówi o tym art. 22 kodeksu pracy (k.p.). Art. 100 k.p. nakłada na pracownika dodatkowo zobowiązanie do wykonywania pracy sumiennie i starannie oraz stosowania się do poleceń przełożonych.
Podstawowym obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy. Jest on określany mianem aktywnej obecności. Wynagrodzenie jest natomiast ekwiwalentem za jej wykonywanie. Mówi o tym również wprost art. 80 k.p., zgodnie z którym wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, za czas niewykonywania pracy zaś wynagrodzenie należy się jedynie wtedy, gdy tak stanowią przepisy prawa pracy.
Jaka jakość, takie pieniądze
Może się jednak zdarzyć, że praca zostanie wykonana, ale w sposób wadliwy. Jak w takich sytuacjach przedstawia się uprawnienie pracownika do wynagrodzenia? Mówi o tym art. 82 k.p. Wynika z niego, że za wadliwe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta