Procedura przetargowa: nowe przepisy, nowe problemy
Można mieć wątpliwości, czy ustawodawca dokładnie przeanalizował skutki nowelizacji prawa zamówień publicznych dotyczące tzw. uzupełniania pełnomocnictw – pisze konsultantka w Kancelarii Radców Prawnych Maruta i Wspólnicy
W związku z ostatnią nowelizacją prawa zamówień publicznych (pzp) zamawiający nie może już odrzucić oferty wykonawcy, który nie załączył do niej wymaganego dokumentu pełnomocnictwa, bez uprzedniego wezwania go w trybie art. 26 ust. 3 pzp do złożenia pełnomocnictwa w dodatkowym terminie.
Ostateczna treść tego przepisu została ustalona w wyniku wprowadzenia przez Senat poprawki do sejmowej wersji projektu nowelizacji, który nie przewidywał obowiązku wzywania do złożenia pełnomocnictwa po terminie składania ofert. Poprawka utrzymała się w kolejnym głosowaniu w Sejmie. Teraz konieczne będzie ustalenie przez orzecznictwo i doktrynę nowej wykładni art. 26 ust. 3 pzp.
Kwestia pełnomocnictw budziła wiele kontrowersji pod rządami poprzednich przepisów, ponieważ ani forma udzielenia pełnomocnictwa, ani sposób potwierdzenia jego udzielenia, nie są w pzp uregulowane. Tym samym nowelizacja art. 26 ust. 3 musi być postrzegana nie tylko w świetle samej procedury przetargowej, lecz również przepisów kodeksu cywilnego.
Przepis, który budzi wątpliwości
Z cywilistycznego punktu widzenia przepis ten jest sformułowany dość nieszczęśliwie. Ustawodawca przewiduje możliwość złożenia pełnomocnictwa na wezwanie zamawiającego w wypadku:
> niezłożenia pełnomocnictwa wraz z ofertą oraz
> złożenia wraz z ofertą pełnomocnictwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta