Listy do Rzeczpospolitej - Niewykorzystana szansa promocji Polski
Byłem ostatnio w Muzeum Narodowym w Warszawie na filmie Piotra Parandowskiego „Egipt Michałowskiego” poświęconym polskiej obecności archeologicznej w tym kraju. Trwał 45 minut, był zrobiony bardzo zgrabnie, komunikatywnie, ze świetnym, zaprawionym dyskretnym poczuciem humoru, komentarzem.
Z pewnym zaskoczeniem dowiedziałem się, że TVP zupełnie się tym filmem nie zainteresowała, choć – moim zdaniem – jej misja powinna polegać na wspieraniu takich dzieł finansowo, upowszechnianiu ich, a także zadbaniu, żeby takie zostały wyemitowane w innych krajach. Nie ma lepszego sposobu wykorzystywania pieniędzy przeznaczonych na promowanie Polski.
Przemiana systemowa nie zwalnia agend państwowych od mecenatu nad inicjatywami ważnymi poznawczo i promocyjnie. Nie wolno się od tego wymigiwać decydentom, jeśli poważnie traktują obowiązki, jakie nakłada na nich rządzenie krajem.
—prof. dr hab. Bolesław Orłowski, Instytut Historii Nauki PAN