Gimnazjalisto, pokaż co potrafisz
Testy powinny informować o postępie krajowej oświaty – uważa szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej prof. Krzysztof Konarzewski
480 tys. uczniów trzecich klas gimnazjów rozpoczyna dziś trzydniowy egzamin, którego wynik wraz z ocenami zaważy na ich dalszej edukacji.
Po raz pierwszy w tym roku oprócz testów humanistycznego i matematyczno-przyrodniczego zdających czeka sprawdzian z języka obcego. Ta trzecia część egzaminu nie będzie brana pod uwagę przy rekrutacji do liceów, ale stanie się informacją dla szkół, na jakim poziomie językowym jest uczeń. Dopiero od 2012 r. test językowy zacznie mieć wpływ na przyjęcie do szkoły. Dlatego Centralna Komisja Egzaminacyjna zdecydowała, że w tym roku egzamin będzie tylko testem wyboru. Dzięki temu CKE zaoszczędzi ok. 2 mln zł m.in. na płacach dla egzaminatorów, którzy musieliby sprawdzać wypracowania.
Rz: Lekcje przypominają „taśmę produkcyjną”, „wszechobecne jest trenowanie testów” i nie ma gimnazjum, w którym by tego nie robiono – tak pisał pan w podsumowaniu swoich badań z 2008 r. nad przygotowaniem uczniów do egzaminu gimnazjalnego. Czy na tym polega edukacja?
prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: Bardzo wątpię. W testach są pewne powtarzające się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta