Zakup upominku dla kontrahenta może być wydatkiem na reklamę
Przy przekazywaniu upominków kontrahentom ważne jest rozróżnienie, kiedy można to zakwalifikować jako reprezentację, a kiedy takie przekazanie będzie miało na celu reklamę firmy
Koszty reklamy, w odróżnieniu od wydatków na reprezentację, nie są wymienione w ustawowym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu, a tym samym mogą być zaliczone do takich kosztów na zasadach ogólnych wyrażonych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT (tj. pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródeł).
Jaki był cel
Jak wskazała Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z4 października 2007 r. (IB-PB3-423-1/07-4/MS), w celu odpowiedniego zaklasyfikowania danego wydatku do kategorii reprezentacji albo reklamy należy rozstrzygnąć, czy dane „wydatki są ukierunkowane na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), czy też mają na celu zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów z przedsiębiorcą oraz nabywania towarów oferowanych przez firmę (reklama)”.
Cztery czynniki
Wątpliwości co do sposobu kwalifikacji wydatków często dotyczą prezentów i gadżetów reklamowych przekazywanych faktycznym i potencjalnym klientom.
W interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe można znaleźć wskazówki dotyczące tego, jakie przesłanki należy brać pod uwagę, zaliczając dany wydatek do kosztów reprezentacji bądź...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta