Protokołu z kontroli nie trzeba podpisywać
Urzędnicy zakończyli prowadzenie w mojej firmie kontroli. Przedstawili mi protokół, którego jednak nie podpisałem. Zastanawiam się, czy teraz będę mógł zgłosić swoje uwagi do ustaleń kontrolnych?
Tak Podatnik nie ma bowiem obowiązku podpisywania protokołu kontroli. W protokole tym dokumentowany jest przebieg kontroli. Zawiera on opis dokonanych ustaleń faktycznych, dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów oraz ocenę prawną sprawy. Sporządzany jest w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden z nich doręczany jest kontrolowanemu. Nie musi go jednak podpisywać. Co więcej – to, że go nie podpisał, nie powoduje, iż nie może podważać zawartych w nim ustaleń. Jeśli nie zgadza się z tymi ustaleniami, może przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie odpowiednie wnioski dowodowe. Ma na to 14 dni od doręczenia mu protokołu. Kontrolujący w ciągu kolejnych 14 dni od otrzymania protokołu powinni zawiadomić czytelnika o sposobie ich załatwienia.
Podstawa prawna:
– ordynacja podatkowa (tekst. jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.).