Nakłamałeś – oddasz pieniądze
Co może skomplikować sprzedaż mieszkania albo doprowadzić do unieważnienia transakcji? Będziesz miał kłopoty, jeśli ukryłeś wadę przed kupującym albo gdy w lokalu zameldowany jest ktoś, z kim nie masz kontaktu
RZ: Jakie dokumenty będą nam potrzebne do sprzedaży nieruchomości?
Aleksandra Dalecka, adwokat, Kancelaria Zdanowicz i Wspólnicy: Na pewno trzeba uzyskać odpis z księgi wieczystej nieruchomości. Otrzymamy go w sądzie wieczystoksięgowym. Notariusz zażąda też od sprzedawcy dokumentu poświadczającego podstawę prawną nabycia – najczęściej będzie to umowa sprzedaży nieruchomości, ale także może to być sądowe postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku bądź obecnie analogiczne poświadczenie notarialne dziedziczenia.
Musimy więc stwierdzić, w jaki sposób nabyliśmy nieruchomość, a następnie poszukać odpowiedniego dokumentu.
Gdy nie dysponujemy tym dokumentem, a stanowił on podstawę wpisu naszego prawa do księgi wieczystej, nie ma powodu do obaw, gdyż będzie on dostępny dla notariusza razem z księgą wieczystą w sądzie.
Poza wyżej wskazanymi dokumentami formalnymi potrzebnymi do sporządzenia aktu notarialnego kupujący może też od nas zażądać np. zaświadczenia od zarządu wspólnoty bądź spółdzielni o niezaleganiu z płatnościami.
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, przygotowując mieszkanie do sprzedaży?
Postarajmy się ustalić stan faktyczny nieruchomości. Wiąże się do z pewnym nakładem pracy dla sprzedającego, ale w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta