Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Droga przedsiębiorstw do innowacji przypomina bieg z przeszkodami

24 listopada 2009 | Ekonomia | Anna Cieślak
Innowacje produktowe i procesowe wprowadza 21,3 proc. przedsiębiorstw przemysłowych  – wynika z badań GUS na temat innowacji w latach 2006 – 2008. Najbardziej aktywne, także w branży usługowej, są duże podmioty. Firmy cenią najbardziej innowacyjną współpracę z dostawcami.
źródło: Rzeczpospolita
Innowacje produktowe i procesowe wprowadza 21,3 proc. przedsiębiorstw przemysłowych – wynika z badań GUS na temat innowacji w latach 2006 – 2008. Najbardziej aktywne, także w branży usługowej, są duże podmioty. Firmy cenią najbardziej innowacyjną współpracę z dostawcami.

Innowacyjność wciąż rozwija się w Polsce powoli. Powodem jest wiele barier, głównie w dostępie do finansowania

Badania innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach za lata 2006 – 2008, przeprowadzone przez GUS, przyniosły potwierdzenie wcześniej ukształtowanych trendów. Z jednej strony nakłady na innowacje rosną, z drugiej jednak – maleje odsetek firm, które się decydują na taką działalność.

– Te firmy, które już raz zainwestują w podnoszenie swojej konkurencyjności, doskonale sobie zdają sprawę z uzyskanych pozytywnych efektów i zwykle kontynuują działalność w tej dziedzinie – mówi Krzysztof Gerlach z BRE Banku.

– Jednak wciąż istnieje spora grupa przedsiębiorstw, która nie odczuwa presji na zwiększenie nakładów na innowacyjność – dodaje Kiejstut Żagun z firmy doradczej KPMG.

25,6 mld zł wyniosły, według GUS, nakłady firm na innowacje w 2008 r.

Na rynkach zagranicznych główną naszą przewagę konkurencyjną stanowią wciąż stosunkowo niskie koszty pracy przy dobrej jakości produktów. Dzięki temu produkty eksportowe mogą wciąż niską ceną i dobrą jakością przyciągać zainteresowanie konsumentów. – Ale to się zmienia – podkreśla Żagun. – Z jednej strony w „taniej” produkcji, nawet bardziej zaawansowanych technologicznie towarów, zaczynają wyprzedzać nas kraje Dalekiego Wschodu, z drugiej – walka o klienta, nawet na rynku polskim, przenosi się na wyższy szczebel – walkę w oferowaniu nowego, lepszego produktu.

...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8481

Spis treści

Styl życia

Zamów abonament