Jawność to podstawowa zasada przetargów
Przedsiębiorca musi mieć zapewniony wgląd do dokumentacji. Nie każda informacja i nie na każdym etapie zostanie mu jednak udostępniona
Jawność jest jedną z naczelnych zasad udzielania zamówień publicznych. Dlaczego ustawodawca zdecydował się ją wprowadzić? Powód był prosty. Ponieważ chodzi o środki publiczne, należało zapewnić jak najbardziej transparentne zasady ich wydatkowania.
Nie zawsze poznamy wartość
Pierwszym przejawem zasady jawności są ogłoszenia o zamówieniu. To z nich przedsiębiorca bierze informacje o przetargach (lub zamówieniach udzielanych w innych trybach) i decyduje, czy chce wziąć w nich udział. Często oczekuje informacji na temat tego, jak zamawiający oszacował wartość zamówienia.
Przy zamówieniach na kwoty poniżej tzw. progów unijnych nie ma na to szans, gdyż nie przewiduje tego wzór ogłoszenia. Inaczej jest przy zamówieniach przekraczających progi unijne. Zdaniem wielu ekspertów unijny wzór ogłoszeń nakazuje podanie wartości zamówienia lub widełek: „od – do”. W praktyce jednak zazwyczaj zamawiający określają opisowo zakres zamówienia. Nie udało nam się znaleźć wyroku podważającego tę praktykę.
Podczas otwarcia ofert
Nie ma natomiast żadnych wątpliwości, że przed otwarciem ofert zamawiający musi ujawnić kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na realizację zlecenia. Przy czym o ile wartość jest szacowana netto, to tutaj organizator przetargu musi już podać kwotę brutto wraz z należnym VAT i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta