Fiskus może zakwestionować wydatki na zakazaną reklamę
Przepisy prawa farmaceutycznego szczegółowo regulują zasady reklamy produktów leczniczych. Praktyka gospodarcza pokazuje jednak, że nie zawsze są one przestrzegane. Czy ma to wpływ na rozliczenia podatkowe?
Sądy administracyjne udzielają rozbieżnych odpowiedzi na to pytanie.
Pewne działania są zakazane
Prawo farmaceutyczne szczegółowo określa, w jaki sposób należy reklamować produkty lecznicze >patrz ramka. Zakazuje m.in. wprowadzania w błąd, kierowania reklamy do dzieci, nakazuje prezentowanie produktu leczniczego obiektywnie oraz informowanie o jego racjonalnym stosowaniu.
Reklama produktu leczniczego nie może także polegać na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni w zamian za zakup produktu leczniczego lub dostarczanie dowodów, że doszło do jego zakupu. Zabronione jest także kierowanie do publicznej wiadomości reklamy dotyczącej produktów leczniczych wydawanych wyłącznie na podstawie recepty lub umieszczonych na wykazach leków refundowanych.
Ustawa zawiera ponadto wiele szczególnych ograniczeń. Przykładowo zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta