Trik to mit?
Rozmowa z Radosławem Kaczanem z Katedry Psychologii Rozwoju i Edukacji Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej
Rz: Jak rozsądnie zabrać się do pracy, by przygotować się do sesji?
Radosław Kaczan: Rozważanie na ten temat zacząłbym od poznania fizjologicznych podstawy procesu uczenia. Każdy z nas ma indywidualne preferencje co do tego, jak najbardziej efektywnie przyswoić materiał i jakich do tego potrzebuje warunków. Warto pamiętać, że efektywniej się uczymy, gdy mamy zapewnione w miarę regularne przerwy na odpoczynek i sen. Dobrym sposobem na zwiększenie wydajności i podniesienie poziomu energii jest aktywność fizyczna. Wiadomo,
że ruch i gimnastyka powodują lepsze dotlenienie i odżywienie organizmu, także tkanki nerwowej, i z tym wiąże się najczęściej dobroczynne działanie ćwiczeń fizycznych. Ale to niejedyny powód, by sądzić, że ruch ma wpływ na poprawę pamięci, a co za tym idzie – ma związek z łatwością uczenia. Z przeprowadzanych przez zespół Carla Cotmana z University of California w Irvine (USA) w latach 90. XX wieku badań wynika, że pod wpływem ćwiczeń ruchowych wzmaga się w mózgu synteza białka zwanego neurotrofiną. To białko jest kluczowe dla rozwoju i naprawy układu nerwowego. A w 2008 roku Benjamin Greenwood z zespołem z University of Colorado dowiedli, że zwierzęta lepiej zapamiętują zadanie, gdy biegają co najmniej sześć tygodni przed przystąpieniem do nauki. Jak widać, ruch daje większe szanse na zaliczenie egzaminu niż np. posiłkowanie się w czasie sesji kofeiną czy innymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta