Pranie pieniędzy: nowe obowiązki instytucji
O tym, co mogłoby ułatwić współpracę między dystrybutorami i funduszami inwestycyjnymi – pisze prawnik pracujący w instytucji finansowej, członek Izby Adwokackiej w Warszawie
Do 22 kwietnia tego roku instytucje obowiązane (np. banki czy domy maklerskie) musiały dostosować swoje wewnętrzne procedury do wymagań znowelizowanej 25 czerwca 2009 r. ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (DzU nr 166, poz. 1317). Ustawa, implementując do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2005/60/WE, nałożyła na te instytucje nowe obowiązki. Najważniejsze z nich to obowiązek dokonania analizy i oceny ryzyka klienta pod kątem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, i obowiązek zastosowania wobec klienta środków bezpieczeństwa finansowego, których zakres jest określany na podstawie oceny ryzyka (art. 8b). Zgodnie z podejściem opartym na ryzyku (risk based approach), w wypadkach, które mogą się wiązać z wyższym ryzykiem prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, wobec klienta powinny zostać zastosowane wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego (art. 9e).
Jednym z kontrowersyjnych zagadnień jest stosowanie ustawy do dystrybucji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych przez firmy inwestycyjne.
Po implementacji dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID) dystrybucja jednostek uczestnictwa przez firmy inwestycyjne stała się działalnością maklerską, o której mowa w art. 69 ust. 2 pkt. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta