Krótki przewodnik po niezwykłej wystawie
Rzeźba Matki Boskiej, krąg tzw. mistrza Madonny z Osic, Gdańsk, koniec XIV w. Pelplin, Muzeum Diecezjalne
Najświętsza Maria Panna była patronką Zakonu Krzyżaków. Jej wizerunki były więc na terenach Prus Zakonnych bardzo popularne. Do dziś rzeźba w tym stylu otaczana jest kultem w kościele parafialnym w Sejnach, inna jest ozdobą kolekcji sztuki średniowiecznej w słynnym paryskim Musee de Cluny. Rzeźba Matki Boskiej z kościoła parafialnego w Klonówce otwiera się niczym gotycki ołtarz. Najpierw widzimy Matkę Boską na tronie, trzymającą na kolanach Dzieciątko. Po otwarciu ołtarza ikonografia się zmienia – Maria otacza swoim płaszczem przedstawicieli różnych stanów, wśród nich można zauważyć rycerza w płaszczu krzyżackim. To popularny na zachodzie Europy wizerunek zwany Mater Misericordiae – Matka Miłosierdzia.
Dyptyk relikwiarzowy fundacji komtura elbląskiego Dagistra von Loricha, Elbląg lub Kolonia, 1388 r.
Dzieło to długo mylnie uważano za pektorał Wielkiego Mistrza Ulricha von Jungingena. Jak zaświadcza Jan Długosz, zakonnik miał go mieć na szyi w chwili śmierci pod Grunwaldem.
W rzeczywistości to jedna z licznych zdobyczy z wojny z Krzyżakami, niezwiązana z Wielkim Mistrzem. Dyptyk do XIX wieku przechowywany był w katedrze w Gnieźnie. Ponieważ mylnie wiązano go z von Jungingenem, w XIX wieku król Prus zażądał od kapituły katedralnej zwrócenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta