Maryja o tysiącach imion
Matka Boża czczona w polskich świątyniach ma czasem przedziwne wizerunki i nazwy
W niemieckim Augsburgu, w kościele św. Piotra, znajduje się niezwykły obraz. Pośrodku wśród obłoków i aniołów stoi Maryja. Anioł z prawej podaje jej taśmę z mnóstwem supełków. Matka Boża spokojnie rozplątuje węzełek po węzełku, a taśma swobodnie spływa jej z rąk.
W ten sposób XVII-wieczny malarz Johann Schmittdner oddał wiarę ludzi w to, że kiedy przedstawi się Maryi zaplątane ludzkie sprawy, one je wyprostuje. Obraz nazwany „Maria rozwiązująca supełki” nie ma do tej pory kopii w żadnym kościele w Polsce, ale ma już u nas swoich czcicieli, szczególnie wśród małżonków przeżywających kryzys.
Jednak i w blisko 700 polskich sanktuariach maryjnych – przygotowujących się do wielkiego święta, jakim jest dla nich uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
15 sierpnia – i w setkach kościołów znajduje się wiele nietypowych wizerunków Maryi, które były powodem nadania im przedziwnych imion. Najsłynniejszy z nich jest oczywiście cudowny obraz Czarnej Madonny na Jasnej Górze.
W Pszowie Uśmiechnięta
Czczona w Pszowie na Górnym Śląsku Matka Boża ma uśmiech nie mniej tajemniczy niż Mona Lisa. I chociaż niewielu poza Górnym Śląskiem słyszało o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta