Unia zaleca, potem ukarze
Komisja Europejska wyznaczyła cele. Jeśli nie zostaną osiągnięte, będą konsekwencje wobec państw członkowskich
Komisja Europejska siedem lat temu wprowadziła wymogi dotyczące zużycia biopaliw w transporcie. Ale dopiero za dwa lata państwa członkowskie mogą obawiać się konsekwencji finansowych, jeśli nie wywiążą się z obowiązku osiągnięcia odpowiedniego udziału biopaliw w ogólnym zużyciu paliw.
W tym roku porażka
Przyjęte w 2003 roku unijne rozporządzenie wymaga od państw członkowskich osiągnięcia 5,75-proc. udziału biopaliw w ogólnym zużyciu paliw do grudnia 2010 roku. Aby osiągnąć ten poziom, powinno zostać sprzedane w roku bieżącym na unijnym rynku około 18 mln ton biopaliw, liczonych jako ekwiwalent ropy (Mtoe). Ale według szacunków ekspertów zostanie sprzedane i użyte w transporcie maksymalnie 15 mln ton ekwiwalentu ropy, czyli jedynie 4,8 proc. ogólnego zużycia – ocenia Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA).
Po pierwszym półroczu można już ocenić, że faktyczne zużycie biopaliw na rynku unijnym będzie bliskie 4 proc.
We Francji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta