Olej sojowy zamiast mazutu
Pod koniec lat 30. japońska marynarka była trzecią siłą na świecie po brytyjskiej i US Navy: miała okręty o łącznej wyporności 906 tys. ton – dwa razy więcej niż Włochy i cztery razy więcej niż Niemcy.
Okręty spalały mazut, przerabiany głównie z importowanej ropy naftowej. W 1941 roku Japonia wydobywała rocznie 2,7 mln baryłek (1 baryłka – ok. 159 l) na wyspach Akita, Nigata, Nutsu – tyle USA wydobywały w jeden dzień. Z Mandżuko sprowadzała 1 mln baryłek, a 90 proc. oleju importowała – głównie z USA: w 1937 roku 80 proc., w 1941 roku tylko 60 proc. – na skutek nacisków rządu amerykańskiego na armatorów, aby ograniczyli przewozy do Japonii. W 1941 roku sprowadziła z Rosji Sowieckiej (z Sachalina) 1 mln baryłek.
W momencie rozpoczęcia wojny Japonia miała 60 mln baryłek ropy zapasu, kraj zużywał rocznie ok. 30 mln baryłek, a w 1941 roku rafinerie japońskie mogły przerabiać 35 mln baryłek rocznie. Największe dwie rafinerie, zapewniające jedną czwartą dostaw, należały do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta