Kto rozlicza zatrudnionych po przejęciu zakładu pracy
Z przejęciem firmy związane są różne konsekwencje podatkowe. Pojawia się np. pytanie, czy nowy płatnik w drukach PIT-11 i PIT-4R wykazuje tylko kwoty wypłacone przez siebie, czy także otrzymane przez pracowników wcześniej?
Pod pojęciem przejęcia zakładu pracy należy rozumieć wszelkie czynności i zdarzenia, które powodują przejście na inną osobę zakładu pracy w znaczeniu przedmiotowym w całości lub w części.
Innymi słowy dochodzi do niego, gdy do innej osoby przechodzą składniki majątkowe, z którymi związane było zatrudnienie pracowników.
Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 7 czerwca 1994 (I PZP 20/94). Z kolei w orzeczeniu z 10 grudnia 2004 (I PK 103/04) sąd ten stwierdził, że przez przejęcie zakładu pracy należy rozumieć przejęcie zadań jednego zakładu pracy na rzecz drugiego zakładu pracy.
Za co odpowiada nowy pracodawca
Zgodnie z art. 231 § 1 kodeksu pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to, że prawa i obowiązki starego zakładu pracy wynikające ze stosunku pracy przechodzą na nowego pracodawcę.
Staje się on więc następcą prawnym obowiązków związanych ze stosunkiem pracy zawartym przez swojego poprzednika.
Pracodawca przejmujący odpowiada solidarnie z poprzednim pracodawcą za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przejściem na niego nowego zakładu pracy (np. wypłaty zaległych wynagrodzeń).
Oznacza to, że jeśli przed przejściem pracowników do nowego zakładu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta