Bank zapłaci, gdy przedsiębiorca okaże się niesolidny
Zamiast wpłacać wadium lub zabezpieczenie, przedsiębiorca może uwiarygodnić się w oczach kontrahenta wystawioną przez bank gwarancją. Beneficjentem gwarancji może też być urząd celny lub podmiot ogłaszający przetarg
Gwarancja to zobowiązanie, jakie bank bierze na siebie na wniosek klienta. Zobowiązuje się, że wypłaci beneficjentowi określoną w gwarancji kwotę, jeżeli klient nie wypełni świadczenia, do którego zobowiązał się w umowie. Do wypłaty może więc dojść np. wtedy, gdy klient banku będący stroną umowy z innym przedsiębiorcą wykona usługę nieodpowiedniej jakości, nie dotrzyma terminu albo nie zwróci pobranego zadatku, chociaż ma taki obowiązek. To tylko kilka przykładów, a katalog sytuacji, w których gwarancje bankowe znajdują zastosowanie, jest znacznie obszerniejszy.
Włączenie banku w relację pomiędzy sprzedającym i kupującym lub zleceniodawcą i usługodawcą oznacza korzyści dla obu stron. Gwarancja wystawiona na wniosek przedsiębiorcy zwiększa jego wiarygodność w oczach kontrahenta, a niekiedy może zdecydować o tym, że do zawarcia umowy w ogóle dojdzie. Ten sam efekt firma mogłaby osiągnąć, wpłacając kaucję lub depozyt zabezpieczający. To jednak wymagałoby zaangażowania kapitału obrotowego lub zaciągnięcia kredytu. Sięgnięcie po gwarancję jest więc korzystniejsze: uwalnia od konieczności angażowania własnych środków i ułatwia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta