Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak rozliczać współfinansowanie produkcji filmowej

19 listopada 2012 | Prawo i praktyka | Mateusz Konkol Mikołaj Przywara

Kinematografia wymaga na ogół znaczących nakładów finansowych. Aby zatem wyprodukować film, producenci poszukują partnerów gotowych zainwestować posiadane przez siebie środki w realizację tego kosztownego przedsięwzięcia.

Podmiot przystępujący do produkcji filmu na zasadzie jej współfinansowania określany jest jako koproducent. Zgodnie z art. 5 pkt 5 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (DzU nr 132, poz. 111t1 ze zm.) koproducent filmu to podmiot, który wspólnie z producentem organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za produkcję filmu lub który współfinansuje produkcję filmu oraz nabywa współudział w autorskich prawach majątkowych.

Przystępując do produkcji filmowej koproducent wnosi swój wkład finansowy (np. 90 proc. planowanych kosztów produkcji filmu). Po wyprodukowaniu filmu jego przychodem są zyski czerpane z korzystania z praw autorskich do utworu filmowego przekazywane mu przez producenta (np. z praw do dystrybucji filmu).

Choć rola koproducenta nie jest bynajmniej pasywna (ma on nierzadko istotny wpływ zarówno na organizację produkcji, jak i sam kształt utworu), podmiotem wiodącym w tym procesie jest producent filmowy.

Tym zaś jest zgodnie z art. 5 pkt 6 ustawy o kinematografii osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1 kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmu.

Kwestie do rozstrzygnięcia

Rozliczenia finansowe pomiędzy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9390

Wydanie: 9390

Spis treści

Ekonomia

Alior Bank celuje w WIG20
Allianz na plusie w obu spółkach
Barometr cen: lokale na wynajem
Cytat dnia: Pierre Moscovici, minister finansów i gospodarki Francji
Dokąd na Starym Kontynencie trafi produkcja chevroletów
Dystrybutorom usług T-Mobile spadną przychody, ale nie zyski
Ekologia, samorządy i nowe technologie
Europa dwu prędkości: szansa czy zagrożenie
Firmy się niecierpliwią, zaczną rezygnować z Polski
Fir­my ce­nią sta­bil­ność sys­te­mu
Hotele i parkingi do wzięcia
Import gazu z Niemiec będzie łatwiejszy
JSW wyemituje obligacje. Kogo wtedy kupi?
Jedna wielka polska strefa?
Już za kilka tygodni Lux Med może zmienić właściciela
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia: 190 mld m3 gazu łupkowego
Nie czas na nowelę budżetu
Nie zdejmuję nogi z gazu
Nowe galerie powstaną w sąsiedztwie wielkich miast
Nowe pieniądze na komercyjne wykorzystanie badań
Polska w 2020 r. może wpaść w pułapkę
Polska z prawem głosu w Agencji Kosmicznej
Poważny problem EADS
Przedsiębiorcy wybierają darmowe konta
Przez parkiety przeszła fala wyprzedaży akcji
Płyną dotacje
Rola PR w polskich firmach będzie rosła
Rośnie sprzedaż napojów bez cukru
Ruszyła trzecia edycja Akademii Mediów
Usługi też cierpią w kryzysie
W huku informacji
W nowych domach instalacja nie tylko do sieci kablowych
W skrócie
WIBOR niższy, ale marże wyższe
Większe magazyny i rozwój sprzedaży w sieci
Wojna o Rafako: prezes spółki zawieszony
Zwykle pośrednicy chcą umowy i prowizji
Zamów abonament