Co robić, gdy są usterki w nowym mieszkaniu
Gdy wad w lokalu nie da się usunąć, można odstąpić od umowy z deweloperem i zażądać zwrotu ceny. Nie zawsze jednak będzie to dobre rozwiązanie dla klienta.
Co najczęściej stanowi punkt zapalny w relacjach kupujący mieszkanie deweloper?
Joanna Kalecińska: Najczęściej dochodzi do sporu między klientem a deweloperem, gdy firma opóźnia się z ukończeniem budowy. Kolejny punkt zapalny to brak wpłat za mieszkanie lub opóźnienia klientów w regulowaniu tych należności. Do sporów dochodzi też, gdy mieszkania lub budynki mają wady wykonawcze oraz w przypadkach zarządzania blokiem do momentu sprzedaży przez dewelopera zdecydowanej większości mieszkań.
Czy jeśli deweloper opóźnia się z oddaniem budynku do użytku o kwartał - w stosunku do zapisów w umowie z klientem - niedoszły nabywca mieszkania ma prawo wycofać się z umowy i żądać odszkodowania?
Zazwyczaj umowy z klientami o wybudowanie i sprzedaż mieszkań przewidują prawo odstąpienia od umowy przez klienta w przypadku, gdy dojdzie do opóźnienia w wydaniu mieszkania przez okres dłuższy niż trzy miesiące.
Ponadto umowy przewidują bardzo często kary umowne na wypadek opóźnienia w wydaniu mieszkania. Zazwyczaj są to kary za każdy dzień zwłoki, ograniczone do maksymalnej kwoty stanowiącej najczęściej nie więcej niż 5-10 proc. ceny, przysługujące niezależnie od tego, czy klient od umowy odstąpi, czy też nie. Zapisy umowne tego rodzaju są w interesie obu stron, o ile maksymalna wysokość kary umownej dla klienta nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta