Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zwykle pośrednicy chcą umowy i prowizji

19 listopada 2012 | Ekonomia | Aneta Gawrońska

Wy­na­gro­dze­nie agen­ta nieruchomości moż­na ne­go­cjo­wać. Miesz­ka­nia, któ­re chce­my ku­pić, naj­czę­ściej nie obej­rzy­my bez pod­pi­sa­nia umo­wy

Oferty lokali na sprzedaż znaleźliśmy w Internecie. Prezentowane ze zdjęciami, rozkładami pomieszczeń. Na początek chcemy je tylko obejrzeć. Na jakich warunkach można to zrobić? Ile wyniesie wynagrodzenie pośrednika za pomoc w transakcji? Sprawdziliśmy to jako klienci.

Musi być ślad

W Krakowie upatrzyliśmy sobie dwupokojowe 37-metrowe mieszkanie w czteropiętrowym ceglanym budynku na monitorowanym osiedlu przy ul. Okólnej. Lokal z 1975 roku jest wystawiony z ceną 209 tys. zł. Stawkę można negocjować.

– Mieszkanie było na bieżąco remontowane. Wystarczy je tylko odświeżyć. Właściciel zostawia nowe meble, za które nie trzeba dopłacać – mówi pośredniczka z agencji Marka, która sprzedaje lokal.

Dodaje, że wysokość prowizji jest indywidualnie negocjowana. – Możemy się umówić na procentowe wynagrodzenie liczone od ceny mieszkania albo na konkretną kwotę. Dopasujemy się do potrzeb. Zależy nam na tym, by lokale sprzedawać, a nie przetrzymywać – tłumaczy pośredniczka.

Przed obejrzeniem mieszkania będziemy jednak musieli podpisać z agencją umowę. – Jedno mieszkanie bywa oferowane przez wiele biur, dlatego chcemy mieć ślad, że to my je prezentowaliśmy. Od tej zasady moglibyśmy odstąpić w przypadku, gdy daną ofertę mamy na wyłączność – tłumaczy pośredniczka. I zapewnia, że w umowie agencja zobowiązuje się nie tylko do prezentacji mieszkań, ale też...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9390

Wydanie: 9390

Spis treści

Ekonomia

Alior Bank celuje w WIG20
Allianz na plusie w obu spółkach
Barometr cen: lokale na wynajem
Cytat dnia: Pierre Moscovici, minister finansów i gospodarki Francji
Dokąd na Starym Kontynencie trafi produkcja chevroletów
Dystrybutorom usług T-Mobile spadną przychody, ale nie zyski
Ekologia, samorządy i nowe technologie
Europa dwu prędkości: szansa czy zagrożenie
Firmy się niecierpliwią, zaczną rezygnować z Polski
Fir­my ce­nią sta­bil­ność sys­te­mu
Hotele i parkingi do wzięcia
Import gazu z Niemiec będzie łatwiejszy
JSW wyemituje obligacje. Kogo wtedy kupi?
Jedna wielka polska strefa?
Już za kilka tygodni Lux Med może zmienić właściciela
Kalendarium gospodarcze
Liczba dnia: 190 mld m3 gazu łupkowego
Nie czas na nowelę budżetu
Nie zdejmuję nogi z gazu
Nowe galerie powstaną w sąsiedztwie wielkich miast
Nowe pieniądze na komercyjne wykorzystanie badań
Polska w 2020 r. może wpaść w pułapkę
Polska z prawem głosu w Agencji Kosmicznej
Poważny problem EADS
Przedsiębiorcy wybierają darmowe konta
Przez parkiety przeszła fala wyprzedaży akcji
Płyną dotacje
Rola PR w polskich firmach będzie rosła
Rośnie sprzedaż napojów bez cukru
Ruszyła trzecia edycja Akademii Mediów
Usługi też cierpią w kryzysie
W huku informacji
W nowych domach instalacja nie tylko do sieci kablowych
W skrócie
WIBOR niższy, ale marże wyższe
Większe magazyny i rozwój sprzedaży w sieci
Wojna o Rafako: prezes spółki zawieszony
Zwykle pośrednicy chcą umowy i prowizji
Zamów abonament