Trzy tygodnie w trasie, siedem dni w domu
Kierowcy wolno zbilansować intensywny cykl pracy jednym krótszym okresem wolnego. Nie może to zmniejszać puli jego urlopu wypoczynkowego
- Kierowcy mają ustalony odgórnie plan pracy, tzn. pracują trzy tygodnie za granicą i tydzień są w domu. Właściciel firmy uważa, że ten tydzień wolnego w domu trzeba traktować jako urlop wypoczynkowy i wydał polecenie szoferom, aby wypisywali wnioski o urlop, gdy wracają do kraju. Kierowcy nie zgadzają się z tym, a mimo to tygodniowe urlopy są ujmowane w ewidencji. Czy to prawidłowe działanie? – pyta czytelniczka.
Pracodawca nie może zmusić kierowców do wykorzystywania urlopu wypoczynkowego. Jeśli więc nie ulegną jego presji, wypisując wnioski urlopowe, to nie będzie miał podstaw, aby okresy korzystania z czasu wolnego kwalifikować jako urlop wypoczynkowy.
Co więcej, kierowcom przysługuje rocznie od 20 do 26 dni urlopu wypoczynkowego, co wyklucza możliwość udzielania z tej puli tygodnia wolnego po każdych trzech tygodniach pracy. Wymiar ten wystarczyłby bowiem na cztery do pięciu takich cykli, po których szofer nie miałby już prawa do wakacji. W praktyce przewozów towarowych w takich okresach pracownik korzysta z dni wolnych wynikających z planowania pracy w przeciętnie pięciodniowych tygodniach pracy, z czasu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta