Meble to handlowy samograj
W ubiegłym roku sprzedaż wyprodukowanych w kraju mebli wyniosła ok. 29,4 mld zł. Teraz mimo kryzysu branża spodziewa się zwyżek.
Jeszcze w końcówce ubiegłego roku wydawało się, że rynek mebli skurczy się co najmniej o 10 proc. w porównaniu z bardzo udanym 2011 r. Wówczas produkcja sprzedana wzrosła z ok. 25 mld zł w 2010 r. do 31,7 mld zł. Wobec kryzysu widocznego w Europie, będącej dla firm produkujących w Polsce najpoważniejszym odbiorcą mebli, znacząca korekta wydawała się więc nieunikniona. Tymczasem rzeczywistość okazała się bardziej optymistyczna. Jak wynika z szacunkowych danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM), produkcja sprzedana w 2012 r. spadła o nieco ponad 7 proc. i wyniosła 29,4 mld zł. – Producentów w Polsce ratuje eksport. Zagraniczne zamówienia chronią branżę przed większymi spadkami – mówi Tomasz Wiktorski, z B+R Studio, firmy zajmującej się analizami rynku meblarskiego. Eksport rok do roku zwiększył się o niemal 5 proc.: z 26,6 mld zł w 2011 r. do 27,9 mld zł w 2012 r. – Bez eksportu nie dalibyśmy rady – przytakuje Marek Adamowicz, dyrektor biura OIGPM.
Prognozy na ten rok są także optymistyczne. W branży oczekuje się, że sprzedaż mebli będzie większa. Jednak ze względu na kurs euro może to nie przełożyć się na wartość sprzedaży. Dlatego oczekuje się, że w przemyśle meblarskim produkcja sprzedana w 2013 r. pozostanie co najmniej na poziomie z roku 2012. Przedstawiciele firm, z którymi rozmawiała „Rz", liczą jednak, że będzie lepiej niż w 2012 r....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta